Portada de Barba-rossa |
Joan Pons |
El meu germà me l’havia recomanat amb entusiasme i jo li havia promès que el llegiria. Però no
ha estat fins no fa gaire que no l’he pogut aconseguir. Cap llibreria no el
tenia, ni en format paper ni en format digital. Però per fi l’he trobat; a Amazon,
per sort, els quedava un exemplar. En tres dies l’he tingut a casa i en dos me
l’he llegit.
Aquest tresor tan
mal d’aconseguir és “Barba-rossa” (Les ales esteses, 202, Ed. La Magrana, 2ª
edició del 2007), una magnífica novel·la de l’escriptor menorquí, de Ferreries,
Joan Pons, un autor de llarg recorregut, molt premiat i una veu indispensable dins
del panorama literari en llengua catalana. Un referent, vaja.
Barba-rossa és una novel·la de plenitud i no
és, de cap manera, una novel·la a l’ús. De temàtica històrica (pren el nom del
pirata Barba-rossa, el qual assolà la Mediterrània durant el segle XVI), no és
una novel·la històrica com solen ser les novel·les històriques: és una obra
carregada d’un ritme especial, una veu que te contagia i t’atrapa des de la
primera línea, uns sons que t’empenyen a llegir-la en veu alta, com s’ha de
llegir la poesia. Barba-rossa, tota ella, és música i color i, per què no, poesia.
Podria destacar mil fragments que hauria
pogut signar el millor dels poetes, però després de tant de subratllar i marcar
fulls em costa decidir quin incloure com a mostra. Potser aquest: “De sobte, els peixos de
colors empal·lidiren. Les arboces madures es tornaren blanques. Els raïms de
llentiscle es convertiren en grans de glaç”. O per què no aquest altre, per
molt que relati una crueltat: “Aviat van començar a rompre les portes
embarrades i van entrar a les llars per les finestres i per la boca dels
fumerals. Bruts de sutja i de sal posaven les mans damunt les nenes i els
infants i els violaven sense respectar el sexe ni les edats”. Perquè és així,
sí, tant fa que Joan Pons ens parli de bellesa: “El moll era una piuladissa
constant i el seu refilat acompanyava les falues, les tartanes i les galiasses
quan es feien a alta mar...”, o que descrigui al malvat: “Càustic, astut,
maquiavèl·lic i malvat, Barba-rossa va dispensar als missatgers una perversa
mercè: només respectaria deu llars”, el ritme i la paraula adient són el regnes
d’aquesta novel·la.
Podria anomenar altres recursos que Joan
Pons emprar de forma magistral (unes enumeracions fantàstiques, per exemple)
però no voldria fer-me pesat amb les lloances. No cal. Deixeu-me afegir que, a
més, Joan Pons en cap moment no renuncia a una menorquinitat, a un us del
llenguatge amb girs menorquins, que, per a mi, que sóc un menorquí convençut
que intenta escriure amb aquest deixat, el fa doblement interessant.
Només em falta afegir que si no heu llegit
Barba-rossa, de Joan Pons, llegiu-lo, si us plau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada